Op LSBO BOEI zetten we in op Rots en Water om sociale vaardigheden, weerbaarheid en een evenwichtige combinatie van assertief (‘rots’) en empathisch (‘water’) gedrag bij onze leerlingen te bevorderen. Deze aanpak wordt geïntegreerd in het schoolcurriculum en biedt tal van voordelen voor zowel individuele leerlingen als de school als geheel.
Rots: Het ‘rots’-gedrag staat voor daadkracht, assertiviteit en standvastigheid. In situaties waarin grenzen moeten worden aangegeven of zelfverdediging nodig is, wordt het ‘rots’-gedrag benadrukt.
Water: Het ‘water’-gedrag vertegenwoordigt flexibiliteit, communicatie en empathie. In situaties waarin samenwerking, luisteren en begrip essentieel zijn, wordt het ‘water’-gedrag gestimuleerd.
Weerbaarheid en conflictoplossing: Rots en Water helpt leerlingen omgaan met conflicten en stress door zowel fysieke als mentale weerbaarheid te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een positieve schoolomgeving waarin leerlingen beter in staat zijn om conflicten op te lossen en op een respectvolle manier met elkaar om te gaan.
Sociale vaardigheden: Het programma richt zich op het verbeteren van sociale vaardigheden zoals communicatie, samenwerking en empathie. Door middel van oefeningen en activiteiten leren leerlingen hoe ze effectief kunnen communiceren, luisteren naar anderen en begrip kunnen tonen voor verschillende perspectieven.
Grenzen stellen: Rots en Water moedigt leerlingen aan om hun eigen grenzen te herkennen en assertief op te treden. Dit draagt bij aan een veilige omgeving waarin leerlingen weten hoe ze voor zichzelf kunnen opkomen en respectvolle grenzen kunnen handhaven.
Teamwork en groepsdynamiek: Het ‘water’-gedrag van Rots en Water benadrukt flexibiliteit en samenwerking. Door middel van groepsactiviteiten leren leerlingen hoe ze effectief kunnen samenwerken, wat gunstig is voor het ontwikkelen van een positieve groepsdynamiek binnen de school.
Zelfreflectie: Rots en Water moedigt zelfreflectie aan, wat leerlingen helpt om bewust te worden van hun eigen gedrag en de impact ervan op anderen. Deze bewustwording draagt bij aan een positieve persoonlijke ontwikkeling.
Preventie van gedragsproblemen: Door te focussen op zowel ‘rots’- als ‘water’-gedrag draagt Rots en Water bij aan het voorkomen van gedragsproblemen en het creëren van een positieve en inclusieve schoolomgeving.