Sociaal-emotionele ontwikkeling

Voor het leergebied ‘sociaal-emotionele ontwikkeling’ kiest LSBO BOEI eveneens voor de doelen uit het servicedocument type 3.

We leggen een sterke nadruk op de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Ons curriculum omvat programma’s en activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zelfregulatie en emotioneel welzijn.

Als schoolteam streven we ernaar dat alle kinderen vanuit een positief gevoel en zelfvertrouwen een eigen persoonlijkheid ontwikkelen. Op deze manier zijn ze in staat om in verschillende situaties en met een correcte waarneming op een respectvolle manier met anderen om te gaan.

Om dit te verwezenlijken, richten we ons op het overdragen van:

  • De nodige inzichten
  • Communicatieve en sociale vaardigheden
  • Attitudes

We zijn ervan overtuigd dat een kind pas kan leren wanneer het zich goed voelt. Daarom moedigen we een positieve sfeer aan en bevorderen we het welbevinden van de leerlingen. Als een leerling zich goed voelt en zich betrokken voelt, stimuleren we hen om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces.

Onze benadering van gedragsbeheersing is positief en opbouwend. We benadrukken het belonen en erkennen van gewenst gedrag, waardoor een cultuur van waardering en positiviteit wordt gestimuleerd. Aanpassingen worden op een respectvolle en constructieve manier aangebracht, met aandacht voor het leren uit fouten. Onze school engageert zich voor continue reflectie en verbetering op het gebied van gedrag. We evalueren regelmatig onze aanpak, luisteren naar feedback van leerlingen, ouders en leerkrachten, en passen onze strategieën aan om een positieve en effectieve benadering van gedrag te waarborgen. Daarnaast integreren we actief programma’s voor sociale vaardigheden in ons curriculum om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve communicatie en samenwerkingsvaardigheden.