Taalbeleid

Taalbeleid heeft centraal te maken met de rol die taal speelt in het ontwikkelingsproces van leerlingen op school. Met het taalbeleid zorgt het schoolteam ervoor dat taal niet in de weg staat van de ontwikkeling van leerlingen maar die ontwikkeling zo goed mogelijk dient. We zien het ook als een middel om de leerplandoelen en/of ontwikkelingsdoelen van alle leergebieden na te streven.

Taalbeleid is een taak van iedereen en aan een taalbeleid werkt het team samen. Iedereen is met taal bezig.

Wij hanteren een beleefdheidsnorm, doch is het nodig om deze vorm aan te passen aan het kind met zijn mogelijkheden en beperkingen en hiermee rekening te houden. Het is nodig om hen ook uitdrukkingen toe te laten en zelf te leren hanteren, met als doel een huiselijke en emotionele band op te bouwen met de leerlingen.

Verdraagzaamheid en hulpvaardigheid is iets wat we graag zien binnen onze schoolpopulatie en dit zowel door leerlingen als door leerkrachten. We hebben binnen onze school steevast te maken met verschillende culturen en dit resulteert in een multicultureel onderwijs waarbij zowel leerlingen als leerkrachten vaardig zijn in het omgaan met verschillen die voortvloeien uit verschillende etnische en culturele achtergrondkenmerken. Waarderen en respecteren zijn belangrijke eigenschappen dat het schoolteam bezit en kan hanteren.

We zien taal als meer dan woorden die we uitspreken, horen, lezen of opschrijven. Taal bestaat ook uit gebaren, beelden, tekeningen, symbolen, pictogrammen, schema’s, cijfers, getallen, gelaatsuitdrukkingen, … Naast woorden (verbale taal) maken we ook gebruik van allerlei non-verbale taal om te communiceren.

Een taal is een bonte verzameling van variëteiten (dialect, tussentaal, standaardtaal, …). De standaardtaal is een van de vele variëteiten die een taal rijk is en die algemeen gebruikt wordt in het dagelijkse leven in Vlaanderen en Nederland. Leerkrachten gaan flexibel om met rijk standaardtaalgebruik.

We hebben een positieve attitude tegenover meertaligheid. Alle taalvariëteiten hebben een plaats en een waarde in onze maatschappij waar we respect voor hebben.

We houden te allen tijde rekening met de verschillen tussen de leerlingen. We kunnen immers niet voorspellen welke leerlijn individuele kinderen zullen volgen bij het opbouwen van hun taalcompetenties. We gaan op een respectvolle en constructieve manier om met alle leerlingen. We zijn dan ook respectvolle en open taalgebruikers die plezier hebben in het gebruiken van taal.

Taalverwerving is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling op andere domeinen; sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische, mentale en fysieke ontwikkeling, … Dit houden we als team in het achterhoofd!

We scheppen niet alleen een krachtige taalomgeving; ook de basishouding t.o.v. de leerlingen dient correct te zijn.

We vertrekken vanuit betekenisvolle activiteiten omdat overal waar we taal gebruiken, proberen we betekenisvolle boodschappen uit te wisselen. Leerlingen moeten veel taalaanbod krijgen, veel kansen om zelf taaluitingen te produceren en veel feedback op hun taalproductie. Mondelinge gesprekken leggen de basis voor taalverwerving. Luisteren en spreken zijn sterk met elkaar verbonden.

De school legt de lat hoog voor een taalvriendelijk klimaat te creëren. Daar werkt het schoolteam dagelijks aan. In alle leergebieden gaan we bewust om met taal en taalgebruik en we passen het aan de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen aan. Om de communicatieve competenties van onze leerlingen te verhogen, streven we de ontwikkelingsdoelen van het servicedocument type 3 na.

We vinden het een absolute meerwaarde om ouders en de buurt te betrekken bij het taalbeleid. Ouders zijn in de eerste plaats een cruciale partner in de taalontwikkeling en algehele ontwikkeling van de leerling.