Op LSBO Boei streven we naar taalvaardige leerlingen en stellen daarbij hun emotioneel welbevinden centraal. Taalvaardig zijn is immers een voorwaarde om leerstof te verwerken én gedachten en gevoelens te uiten.
We bieden taalsteun aan waar nodig, aan kinderen die drempels ondervinden bij het leren. We zetten in op talensensibilisering en willen een fijne samenwerking tussen de school, ouders en opvoeders, het vrijetijdsmilieu en initiatieven die inzetten op taal.
Hoe realiseren we dit als school?
Als team zorgen we voor een rijk taalaanbod dat begrijpelijk gemaakt wordt via verschillende kanalen.
Visuele ondersteuning, pictogrammen, parafraseren,…
We integreren betekenisvolle (concrete) taken in de klaswerking en streven naar een kwaliteitsvolle interactie tussen leerkracht en leerling én tussen leerlingen onderling.
Open vragen, denkvragen, opinievragen, werkvormen die leiden tot actief samenwerken
We bieden voldoende oefenkansen op alle taaldomeinen om leerlingen hun gedrag en emoties te leren reguleren.
We streven naar een verzorgd en correct taalgebruik.
We bieden taalsteun aan kinderen die drempels ondervinden bij het leren van taal. Sommige leerlingen struikelen over bepaalde taaldomeinen. Ook zorgen we voor uitdaging bij taalsterkere kinderen.
We differentiëren en ondersteunen zowel individueel als klassikaal.
Feedback, modelling, voorleessoftware, beeldwoordenboek, moeilijke/ nieuwe woordenhoek, leesstrategieën aanleren.
We nemen een positieve houding aan ten aanzien van kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands i. f. v. hun welbevinden en leren. Leerlingen kunnen hun thuistaal inzetten als hulpmiddel om hun leerproces te faciliteren. De moedertaal is deel van de identiteit en onmisbaar voor het welbevinden van de leerling in de klas.
We zetten in op talensensibilisering om zo interesse te krijgen en plezier te beleven in andere talen. Denk aan de initiatie Frans. Ook leren we een tolerante houding aan te nemen ten opzichte van mensen met een andere thuistaal.
We vragen aan meertalige ouders een inspanning om Nederlands te spreken met ondersteuning van het team waar mogelijk. Op initiatief van de leerkracht kan gekozen worden voor een gemeenschappelijke taal (Frans, Engels) bij bijvoorbeeld zorggesprekken. Voor andere talen adviseert de school een tolk, familielid of kennis mee te brengen.
Eenvoudige, klare taal in briefwisseling, vertaalapp
We streven naar optimaal leesplezier bij onze kinderen en stimuleren hierom de samenwerking tussen de school, ouders/ opvoeders en vrijetijdsmilieu.
(Voor)leesmomenten in de klas en thuis , bezoek aan de bibliotheek, deelname aan de Voorleesweek, Jeugdboekenmaand
