Op LSBO BOEI beschouwen we onder ‘huiswerk’ elke opdracht die de leerling na schooltijd moet uitvoeren op aanwijzing van de klasleerkracht, waaronder:
- Leesopdrachten
- Schrijfopdrachten
- Rekenoefeningen
- Opzoekopdrachten
- Computeropdrachten
- Studeeropdrachten (enkel in hogere klassen)
Onze visie op huiswerk
Het huiswerk dat de school opgeeft, omvat uitsluitend opdrachten die een kind zelfstandig binnen een kort tijdsbestek moet kunnen voltooien. Deze opdrachten zijn eerder geoefend of getraind binnen het klasgebeuren. De hoeveelheid huiswerk wordt aangepast afhankelijk van de groep waarin het kind zich bevindt, variërend van 3 keer per week tot dagelijks in de hoogste groepen. Meer informatie hierover wordt verstrekt tijdens infoavonden, klassenraden of oudercontacten.
Er is een opbouw in de hoeveelheid en aard van het huiswerk, waarbij we meer van leerlingen in de eindklassen verwachten. We streven ernaar hen zelf een weekplanning voor huiswerk te leren maken. In de laatste graad, waar een voorbereiding op het secundair onderwijs plaatsvindt, wordt huiswerk en studeren als zeer belangrijk beschouwd.
Leesoefeningen worden beschouwd als een training en zijn dus altijd zinvol. Dagelijkse leesoefeningen voor leerlingen met onvoldoende leesvaardigheid worden sterk aanbevolen.
Doel van huiswerk
Met het geven van huiswerk hebben we twee doelen voor ogen:
- Ouders krijgen via huiswerk inzicht in wat hun kind op school leert en hoever het staat in zijn/haar ontwikkeling, wat de ouderbetrokkenheid vergroot.
- Kinderen leren door huiswerk zelfstandig te werken, waardoor we hen voorbereiden op het secundair onderwijs. We besteden de nodige tijd om kinderen te helpen bij het studeren en het aanpakken van taken.
Differentiatie
Kinderen in dezelfde klas kunnen verschillend huiswerk krijgen, afhankelijk van hun leerniveau of individuele omstandigheden (zoals busvervoer en/of extra stress). Deze differentiatie wordt besproken in de klassenraad. In overleg met de klassenraad beslist de leerkracht welke differentiatie wordt toegepast. We streven naar een gelijke inspanning van elk kind en naar huiswerk dat een realistische uitdaging biedt om iedereen gemotiveerd te houden.