Onze vaarroute

“Kapitein Billie Boei en zijn team zijn er voor jou (B). Op je eigen tempo (O) mag je er zijn (E) bij ons en in de rest van de samenleving (I)”

Onder het motto “It takes a village to raise a child” handelen we vanuit een samen gedragen verantwoordelijkheid.

De visie van GO! LBSO BOEI is gebaseerd op het creëren van een ondersteunende, empathische en stimulerende omgeving. We streven ernaar om elk kind met sociaal-emotionele uitdagingen te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze niet alleen schoolse vaardigheden en kennis vergaren, maar ook sociale en emotionele competenties kunnen ontwikkelen. Een goed onderbouwde werking (duidelijkheid, voorspelbaarheid, structuur, rust, …) staat garant voor het scheppen van een optimale leeromgeving voor onze kinderen. We streven ernaar om elk kind, op hun eigen tempo maximaal cognitief en sociaal-emotioneel te laten ontplooien.

Door deze visie te integreren in ons dagelijks onderwijs streven we ernaar om een schoolomgeving te creëren waarin elk kind, ongeacht zijn of haar gedrags- en emotionele uitdagingen, zich gewaardeerd voelt en de kans krijgt om te groeien en te leren op een manier die aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Door deze visie in de praktijk te brengen, willen we een omgeving creëren waarin positief gedrag wordt gestimuleerd, maar ook waarin elke persoon binnen de school zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Het doel is een positief gedragsklimaat dat bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van alle betrokkenen.

BOEI is een letterwoord dat de kernwaarden van onze school omvat.

Begeleiding

Kapitein Billie Boei en zijn team helpen onze leerlingen bij het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. Het aanleren van strategieën voor zelfregulatie, het bevorderen van positieve sociale interacties en het versterken van zelfvertrouwen is daarbij van groot belang. Enerzijds zorgen de kapitein en het team voor een goed leef- en leerklimaat op school, anderzijds anticiperen ze op vragen van leerlingen, differentiëren ze in de aanpak ervan en optimaliseren ze het didactisch handelen van de leerkracht.

Op maat

Kapitein Billie Boei en het schoolteam geloven sterk dat leren op maat essentieel is om tegemoet te komen aan de unieke behoeften en capaciteiten van elke leerling. Een individueel handelingsplan (IHP) is een waardevol instrument dat wordt gebruikt om dit te bereiken. Het IHP is een op maat gemaakt document dat specifieke doelen, strategieën en ondersteunende maatregelen bevat om het leren op onze school te optimaliseren.

Kapitein Billie Boei en het schoolteam geloven sterk dat voor elk probleem een oplossing bestaat, mits iedereen van goede wil is. We laten los wat niet werkt en zetten meer in op wat wel werkt. We zetten gericht in op talenten en werken samen met alle partners aan oplossingen op maat voor de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. Dit doel omvat het bevorderen van een positieve kijk op het leven en het aanmoedigen van het vermogen om positieve aspecten in verschillende situaties te herkennen.

Eigenheid

Op een schip is iedereen even belangrijk. Kapitein Billie Boei waardeert iedereen en maakt geen onderscheid tussen matroos en kapitein. Iedereen is anders en mag zichzelf zijn op onze school. De verschillende talenten en kwaliteiten worden benadrukt en ingezet. In de omgang met de kinderen/leerlingen werken we op maat van elk individu. We baseren onze aanpak op individuele beeldvorming en stemmen deze af op de noden van de kinderen en op alle leergebieden.

Integratie

Kapitein Billie Boei en zijn team willen dat iedereen deel kan en mag uitmaken van de samenleving. Ze helpen onze leerlingen bij de ontwikkeling op vlak van persoonlijkheid en sociale vaardigheden, met als doel hen te integreren in onze samenleving. Daarbij houdt de kapitein en zijn team rekening met hun unieke eigenschappen en behoeften. Ze creëren voor hen ook de mogelijkheid om actief deel te nemen aan de samenleving en hun eigen potentieel te bereiken. Om succesvol tot integratie te komen, blijven de kapitein, zijn team en de leerlingen niet in de haven liggen maar varen ze de wijde wereld in. Door middel van gemeenschapsprojecten (zoals Mooimakers en vrijwilligerswerk) laten we de samenleving ontdekken dat onze kinderen niet enkel kwetsbaar zijn, maar vooral authentiek en talentvol.