Het Gelijke OnderwijsKansen (GOK)-beleid van onze school is gericht op het bieden van extra kansen aan leerlingen die dat nodig hebben. We streven ernaar om de onderwijsachterstand van kansarme leerlingen zo klein mogelijk te maken en integratie te bevorderen, wat beschouwd wordt als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de volledige school.
Het GOK-beleid omvat drie niveaus en richt zich op drie vaste thema’s. We werken op schoolniveau, met leerkrachten en leerlingen, waarbij we aandacht besteden aan thema’s zoals taalvaardigheid, het bieden van onderwijsgerichte opvoedingsondersteuning aan ouders en het opbouwen van netwerken.
Ons GOK-beleid is activerend, ondersteunend en informatief. Het biedt structuren aan, zowel voor leerlingen als leerkrachten, om de gestelde doelen te bereiken. We leggen vooral de nadruk op functionele taalvaardigheid, die met extra ondersteuning in de klassen op een interactieve en aantrekkelijke manier wordt bevorderd.
Ouders worden gezien als de belangrijkste pioniers in de opvoeding van hun kinderen, en we streven ernaar om hen zo goed mogelijk te informeren en ondersteunen. De schoolloopbaan van elk kind wordt uitvoerig besproken en overzichtelijk geschetst, waarbij we samen op zoek gaan naar oplossingen.
Binnen het thema netwerken hebben we speciale aandacht voor gerichte opvoedingsondersteuning, zoals psycho-educatie over verschillende problematieken en het doorverwijzen naar diverse hulpverleningsinstanties, waaronder Sprokkel, stad Aalst, Huis Van Het Kind, brugfiguren, CLB, CGG, CKG, CAW, OCMW, Vierde Wereld, centrum voor integratie en inburgering, Huis Fidante, OLV, thuisbegeleiding, OCJ, JRB en andere relevante instanties.
Deze samenwerkingsverbanden komen direct of indirect ten goede aan al onze leerlingen. GOK wordt door de hele school gedragen, waardoor we streven naar een positief klimaat tussen leerlingen, leerkrachten, paramedici en ouders.